torsdag 18. august 2011

Sveler på spelt

Det skal mye til å endre på en god oppskrift, men nå har jeg våget det! Jeg testet ut om sammalt fint speltmel kunne erstatte hvetemel i røra, og det fungerte helt fint. Jeg anbefaler imidlertid å bruke like deler spelt og hvete, da jeg likte denne konsistensen og smaken bedre.Dette er min favoritt oppskrift på sveler, som jeg en gang fikk av min tante Anne Elise fra Larvik.
2 egg
60g sukker
250g økologisk sammalt fin speltmel
250g økologisk hvetemel
1,5 ts natron
3 dl økologisk lettrømme
1 l Kulturmelk eller Kefir

Rør egg og sukker hvitt, tilsett det tørre og våte, og bland alt godt med kjøkkenmaskin. La røren hvile i 1 time før du steker dem på takke smurt med smør.
Smaker godt med rømme og nyrørt jordbærsyltetøy, eller brunost :))

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar