fredag 27. juli 2012

Rips og busken

Jeg vet ikke om Ibsen hadde egne busker, men i Skien på Århus gård  gjøres det forsøk på hvilke sorter rips, solbær og stikkelsbær som egner seg best som frittstående ranker i espalier. Jeg talte 5 ripssorter som ble prøvet ut, og ble fasinert av hvor vakkert og lite plasskrevende busken ble, med ranke nær 2 meter høye busker på snorrett rekke. Dette testfeltet (foto til venstre) på Århus gård kan sees fra veien, og jeg planlegger ranker i egen hage til neste år :)

Jeg leser at bærbusker kan beskjæres på høsten, så da satser jeg på å forberede de gamle plantene til espaljer i høst.














Ripsen må plukkes i disse dager før stæren tar dem, og hos meg blir den til gele. Jeg liker å lagre til vinteren, for  knekkebrød med brunost og ripsgele er en slager hele året. Jeg koker ripsen i saftkoker og tilsetter sukker og fruktpektin ( følg oppskriften på Certo posen) . Jeg "steker"  rene glass og lokk i stekovnen, og tilsetter varm gele på varme glass som jeg fyller helt opp, tetter med lokk mens de er varme og setter glassene opp ned til kjørling. Når jeg da snur glasset dagen etter ser jeg at geleen er stiv,  ( se bilde til høyre) og kan forsikre meg om at lokket er tett og tåler oppbevaring i flere år .

En kan selvfølgelig også bare tilsette sukker og kose seg med nydelig rød ripssaft istede. Saft kan fryses i rene melkekartonger.






Jeg har fremdeles noen glass med chutney av rips og plomme fra i fjor ( oppskrift fra 2011 på denne bloggen) og tok opp et i går som min eldste sønn tilsatte olje, hvitløk, krydder og urter før han la kyllingfile i marinaden. Kyllingen smakte fortreffelig i dag synes vi, så chutney av rips kan jeg anbefale i år også. Med god hygiene tåler den å oppbevares lenge. ( Under: Snorre mixer marinaden )




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar