fredag 13. juli 2012

Kje gourmet



















Kjekjøtt er ikke lenger vanlig handelsvare, og ammekje må bestilles i god tid. Kjøttet er lyst og mildt som på kylling, og slaktervekten er ca 5-7 kg. Smaken kan minne om lammekjøtt, og egner seg godt til helgrilling.

Etter studieturen til Nice høsten 2011, ble jeg kjent med ekteparet Thune, og geitebonden fra  Hallingdal spurte om jeg ville formidle gourmetkje for han. Jeg hadde aldri smakt geit før, så varen måtte testes så i vår hentet jeg mitt første kjekjøtt.

13 til bords - 3,5 timer steketid
Den nye generasjonen skal innvies, så min eldste sønn fikk i oppdrag å tilberede kjøttet. Deretter  inviterte vi 13 ungdom fra 18 til 60 for å vurdere resultatet. Kjøttet,  som jeg hadde i frysen ble først tint sakte ( 2 døgn i kjøle) for deretter å hvile en natt i marinade. Ammekjekjøttet trengte ikke mer modning.

Marinaden er viktig for å sette smak og bevare et saftig resultat. Snorre fant en god oppskrift på nettet som basis og improviserte litt under veis. Kjøttet lå over natten badet i marinaden, og ble penslet kontinuerlig under grillingen som tok 3,5 time:

Oppskrift:
2 liter olje
0,5 liter rødvin
4 finhakket rødløk
6 knuste hvitløk
2 potter frisk timian
2 potter frisk salvie
chilli, salt, pepper





Til kjekjøttet serverte vi fløtegratinerte poteter, hvitløksbrød og gresk salat med rødløk, feta og oliven. Kjøttet ble mørt og saftig, og et noe overrasket dommerpanel ble nesten målløse ved bordet. Spesielt de unge var skeptiske i forkant og enkelte hadde sågar med seg trøstepølse "just in case". Pølsene ble aldri grillet, og vi ble svært positivt overrasket over det deilige møre, smakfulle og saftige kjøttet. Et kje på nesten 8 kg. holdt til å mettet de 13 til bords. Vil du prøve helgrillet gourmet kje ? bare ta kontakt :)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar